سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنبههای شخصیتی درونگرایی: آیا شما فردی درونگرا هستید؟

تیپ‌های شخصیتی افراد به شدت با حال و هوای جامعه و زندگی آن‌ها مرتبط است. آن چیزی که جامعه را در قاب گوشی و تکنولوژی خلاصه و دردسترس‌تر کرده باعث شده جنبه‌های شخصیتی درونگرایی خیلی بیش‌تر از گذشته در افراد نمود پیدا کند. جنبه‌هایی که متناسب با تعمیق تفکر افراد، نگرش‌ها و ترجیح‌ آن‌ها در زندگی تعریف می‌شوند.

 

جنبه‌های شخصیتی درونگرایی

این که سعی کنیم درونگرا نباشیم یا این که ویژگی‌های شخصیتی خود را تغییر دهیم امری سلیقه‌ای است؛ اما اگر شما درونگرا هستید احتمالا ویژگی‌های مشترکی با سایر افرادی که همین تیپ شخصیتی را تجربه می‌کنند دارید. مثلا اگر قرار باشد انرژیتان را روی کاری صرف کنید ترجیح می‌دهید آن را به گروه کوچکی از افراد مورداعتمادتان هدیه کنید و اعمالتان روی انجام همان کار متمرکز باشد. احتمالا ترجیح می‌دهید ناهارتان را با دوستان صمیمی خود صرف کنید تا این که در یک گروه بزرگ از غریبه‌ها قرار بگیرید. شاید هنگام صحبت کردن رویکرد آگاهانه‌تری نسبت به ارزیابی خطرات و ریسک‌های موجود داشته باشید و از تنهایی و انجام کارهایی که خودتان برای آن‌ها به تنهایی برنامه‌ریزی کرده بودید بیش‌تر لذت ببرید. احتمالا وقتی که در محیط شلوغی قرار می‌گیرید احساس یک غریق را دارید که دستش به هیچ جایی نمی‌رسد و در کل به محیط آرام، بدون شلوغی و دارای یک حریم خاص که بتوانید زندگی درونی را در آن تجربه کنید بیش‌تر علاقمند هستید.

با توجه به این ویژگی‌ها، امروزه چند تیپ شخصیتی برای افراد درونگرا تعریف می‌شود. تیپ‌هایی که به اشکال مختلفی آنالیز می‌شوند و تطبیق ویژگی‌های شخصیتی با هر یک از این تیپ‌ها احتمالا شناخت بهتری از روحیات ما در اختیار دیگران قرار دهد. اگر مایل هستید بدانید آیا فردی درونگرا هستید و سپس در کدام یک از طبقه‌بندی‌های این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرید همراه دانشگاه زندگی باشید.

مشاهده مقاله  انواع ارتباط غیرکلامی از دیدگاه روان‌شناسی که باید بدانید

جنبه‌های شخصیتی درونگرایی: آیا شما فردی درونگرا هستید؟

اگر از اطرافیانتان درباره جنبه‌های شخصیتی درونگرایی و این که برونگرا هستند یا نه بپرسید جواب واحدی دریافت نمی‌کنید. مثلا در بسیاری از گفتگوهایی که با افراد صورت گرفته به درونگرایی اذعان داشتند در حالی که در حد میانه درونگرایی و برونگرایی قرار داشتند. بنابراین این شما هستید که باید با در نظر گرفتن چند فاکتور مهم، جنبه‌های شخصیتی درونگرایی را در اطرافیانتان ردیابی کنید.

درونگراییتیپ اول: درونگرایی اجتماعی

به این جمله دقت کنید:

“من معمولا سعی دارم برنامه روزم را طوری تنظیم کنم که ساعاتی را برای وقت‌گذرانی و خلوت با خودم داشته باشم.”

این جمله بیانگر تمایل فرد درونگرایی است که به جای حضور در جمع‌های بزرگ، حضور میان دوستان و حتی خلوت تنهایی خود را ترجیح می‌دهد. البته درونگرایی به معنای جمع‌گریزی نیست. فرد درونگرا بر خلاف تصور دیگران جامعه‌ستیز نمی‌شود؛ بلکه در افکار خود غرق می‌شود و با وجود قرار گرفتن در جمع، بیش‌تر به خودش و احساساتش می‌پردازد.

تیپ دوم: درونگرای خویشتن‌نگر

به این جمله توجه کنید:

“من معمولا به حس درونم گوش می‌دهم.”

از جنبه‌های شخصیتی درونگرایی که در این تیپ قرار می‌گیرد می‌توان به غرق شدن در افکار سرگرم‌کننده اشاره کرد. البته این حالت یک حالت عصبی نیست؛ بلکه نوعی درونگرایی یا خویشتن‌نگری خلاقانه است که هرگز نباید مورد نکوهش اطرافیان قرار گیرد. درون‌گراها نیاز دارند تا زمان‌هایی را به دور از دنیای برون‌گراها بگذرانند و انرژی و نیروی خود را برای اوقات بعدی بازیابی کنند. اطرافیان فردی که درونگرا است باید در نگرش خود تجدیدنظر کنند و چنین افرادی را که در آغوش تنهایی خود بیش‌تر به خودنگری می‌پردازند درک نمایند.

 

برای خواندن مقالات روانشناسی www.daneshgahezendegi.com را دنبال کنید